lördag 8 maj 2010

Visbylogg

Visbyvistelsen är skriven i loggform, enklast så, blir lite tradigt annars kanske.

Magiska Tårtan, Söndag 2:a maj, 2130

Inför Visby
Vi kom hem från Tilburg vid 2130, med ryggsäcken full av packning och hjärnan och kroppen ville sova, sova och åter sova, men någonstans långt inne i mig ekade "packa, Visby, jobb, åka tidigt", så det var bara att sätta igång.
Började med att beställa taxi till 6.15 påföljande morgon, Herr Myrkheimr studsade ner i källaren och hämtade en resväska - underbar som vanligt, och jag satte igång att packa, flyttade över hygienartiklar och makeup, lokaliserade högklackade tingestar som åkte ner i bagaget - vilket skulle visa sig helt överflödigt. Varm tröja var nåt jag helt glömde och två dräkter blev aldrig använda.
När jag undrade om man betalar med kronor, euro eller rubel på Gotland, kom Skägget med den klockrena "rauksdaler". Skrattade mig harmynt åt det.

Bromma, 3:e maj 0700
Efter en förhållandevis snabb resa i morgonrusningen med en trevlig TaxiStockholm-chaffis, landade jag på Bromma, tog en förvirrad morgonkaffe och -röök, lullade fram till incheckningen, lyckades packa upp mig och allt som krävdes vid sekäerhetskontrollen, där de överlyckligt tackade mig dör att jag faktiskt kommit ihåg bootsen.
Propellerplanresan var kort och behaglig, och jag vill aldrig mer åka från en annan flygplats än Bromma, men det är ju inte genomförbart, tyvärr.

Visby
Visby, måndag 3:e maj, 0815
Kändes verkligen att det var på morgonkulan innan jag visste vad jag hette, min telefon strejkade och jag lyckades lalla förbi kunden som mötte upp mig, fick en guidad tur från flygplatsen till och i Visby, checkades in på arbetsplatsen och började installera och konfa lite, vilket gick jättebra.

Kaffepauserna
Den obligatoriska kaffepausen klippte till 0915 och 1415.
UNDERBART ju.
Här var det ingen diskussion om att ta en kopp kaffe vid datorn, det skulle vara förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i det gemensamma utrymmet Klubb 18, där de hade bar (för fredagarnas afterwork), kaffeservering, trevliga soffor, bord och barbord.
Det är sällan jag fikar så organiserat på jobbet, äter ju alltsomoftast vid datorn och en kaffekopp står ju alltid där.

Nedanstående del av loggen får lite blandad tempus, då jag klippt ihop lite korta anteckningar, och redigerat dem en aning.

Visby, måndag, 1945
Längtar ihjäl mig efter Herr Myrkheimr, kan inte se snooker, Arsenal verkar ha problem, har fått ett "hotspot"konto på hotellet som saknar credentials, annars är det helt ok:
Hotellrummet asfint, jobbet har gått bra (lite över förväntan, väntar på kaos), finväder i sagostaden, asbra pizza.


Visby, tisdag, 1818 
Funderar på om jag ska utmana de svarta molnen och ta en liten promenix till Botaniska Trädgården.

Visby, tisdag, 2012
Kollar äntligen hemma istället för promenad. Lite för kallt.

Visby, tisdag, 2111
Nu har hon vaknat, Eyakajakojjakoofjallafjillafjollajökul. Jäkla vulkanjävel!
Jag vill ju åka hem på fredag, hur fantastiskt bra det än är och hur mycket jag än trivs, om jag så ska simma, ska jag ta mig hem på fredag!
Två citat från två legendariska filmer beskrev mina känslor bra.
"... sadness leads to suffering, suffering leads to anger, anger leads to hate" Yoda, StarWars
"Your suffering will be legendary... Even in hell." Hellraiser2

Visby, tisdag, 2231
LÄNGTAR. Nu börjar jag grina snart. Herr Myrkheimr saknas enormt mycket.

Visby, tisdag, 2302
Spridda tankar.
Matchen är ju på fredag med, fan om jag inte kommer hem.
Det är vackert, trevligt, givande, men jag längtar hem.
Jag hoppas med askan inte kommer hit. Det är ju hemskt, folk som fastnat i tio dagar måste ha haft det enormt jobbigt - jag kan ju ta färjan över på fredag, men jag vill inte, men isåfall får jag se det som en upplevelse. Eller nåt.


Visby, onsdag, 2057
Nyäten och nöjd efter en gigantisk portion med broccoli, champinjoner, citronpasta och soyaost. Kanske en promenad i solnedgången efter en dag med massa jobb och alla möjliga vädertyper skulle passa?
Solen har ju i princip skinit alla dagar hittills utom på dagen idag då det snöade och regnade.

Visby, onsdag, 2237
Sjukt vacker stad det här!
Var i Botaniska Trädgården och strosade och hade en helt underbar tvåtimmarspromenad och frös halvt till döds, men det var värt det eftersom det var så vackert.
Tagit många mörka mobiltelefonbilder, ångrar att inte kameran följde med till Gotland.
Var iofs tvungen ut pga högljudda finlandssvenska hänsynslösa lägenhetsgrannar som inte inser att andra kanske också vill använda gemensamma utrymmen, alternativt sova, trots att de har konferens eller nå, men det var värt det.
På hemvägen upptäckte jag att jag bodde alldeles vid och i ringmuren igår och i förrgår, idag bor jag i PayExhuset mittemot kaffebutiken Kränku.

Såg i måndags att det är gig på Munkkällaren imorgon, Switch Opens, asbra liveakt och trevliga killar. Ska bli kul att se utanför deras och mina "hoods".

Visby, onsdag, 2239
Efter en underbart vackert promenad avslutas kvällen med en designmässig ångestupplevelse - Sveriges Fulaste hem ska kolla.



Visby, fredag, 0111
Nyss sett de duktiga Switch Opens på Munkkällaren, och hängt med en god vän, Rockbonden och Wadstuckarrangör. Mycket bra kväll.


Visby, fredag, 1745
Sitter på flygplatsen och hör precis att flyget är en kvart försenad, vilket innebär att jag blir en kvart försenad till matchstart.
Konstaterar att jobbet varit lyckat, trots mystiskt fel ca två timmar innan vi skulle avrunda, tack-och-lov finns en workaround. Ska sammanställa veckan i ett skriv och avrunda med lite beskrivningar och tester.

Visby, fredag, 1823
Längtar mig förövrigt sjukt trasig efter Herr Myrkheimr.
Från Visby for vi en timme för sent pga försvarets fantastiskt strategiska brandövning som resulterade i äkta brand och utryckning av brandförsvaret.

Stockholm
Stockholm, fredag, 2002
Landade i Sthlm, for hem, såg att det var två minuter kvar av första halvlek av fotbollstragedin på Söderstadion, och for in till matchen. Efter matchen nalkas fest i goda vänners lag.
Det BÄSTA är att jag ÄNTLIGEN får träffa Herr Myrkheimr! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar