söndag 9 maj 2010

Glädjen i det gröna

Rosorna växer så det knakar, persiljan, paprikorna och basilikan sprudlar av grönska, även fikusarna jag brutalt högg av en halv bit från roten, har börjat spira.
Fortsätter med mina planteringar, odlingar och dyrkningar idag.

Här ska planteras om, kommer plantera de gamla fikusarna i samma kruka, tillsammans med alla skott jag räddade, i ny frisk, närande jord, den gamla kommer jag ta tillvara och sätta om en av orkidéerna i, den som behöver lite kärlek och omtanke. Vi får se om den blir lika glad som den orkidé som fortfarande blommar, vilket den gjort i 14 månader nu.

Såg några magnoliaträd idag, blomstrande så vackert från en naken gren.
Vi pratade om att sätta ett sånt träd på lantstället. Blir finfint!

Undrar om man snart kan plantera ut kryddor och paprikor?

Till veckan blir det införskaffning av smultron- och jordgubbsplant, samt en ny balkonglåda eller två, med tillhörande hållare.

Kommer införskaffa lite sten för utfyllnad där trallen inte räckte till.
Dessutom kommer jag bygga en dyna till kistan av några ribbor, stoppning och vaxat överdrag för att utnyttja kistan som sittmöbel. Den behöver ett par medar och takpapp också, för att inte förstöra trallen den står på.

Njutbart är att planera, genomföra och fixa med grönskan.
Det ger en inre frid och lycka som går igenom hela kroppen och själen.
Tillfreds är kanske ordet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar