söndag 23 maj 2010

Trippelgig

Var under förra veckan på tre gig, dessa var av helt olika inriktning och de blir skildrade nedan. Det sista var jag dessutom dj på.

David Hofman-Bang & the Tennesse Trains
Tisdag 18e maj
Riktigt begåvade musiker som levererade country av hög klass på lilla Musslan i Vasastan. Bra känsla. Högt betyg. Ser gärna igen.
Det som drog ned var kackeldamerna som inte höll käften ett ögonblick under giget.

Klubb Nocturno presenterade:
Devian, Pagan Rites, Styggelse & Netherbird
Torsdag 20 maj
Jag blev tillfrågad att spela på detta gig, men eftersom det var på en torsdag och alltför mycket hänt i det sista, tackade jag nej, och sa att jag hellre köpte biljett vilket var rätt svårt.
Jag gillar att köpa biljetter i butik där det är omgående leverans. Internetköp utan leveransinfo undviks i det längsta.

Så till banden och giget.
Styggelse
Öpnnade på Nalen och påstods vara från Göteborg. Deras material var rätt inspirerat av det mesta som blivit hittar inom BM. Alltför inspirerat, på gränsen till plagiat, så inspirerat var det. Dessa unga män från Eskilstuna och Nässjö kan bli bra om de vågar lita lite på sig själva och repar mera.

Netherbird
Var lite för tillrättalagda och lite för oskitiga, visst det var bra låtar som representerade några olika BM-genres, men här behövs nog mer liveerfarenhet.

Pagan Rites

Jättebra, roliga och inspirerande. Ren ond glädje presenterades från denna kvartett. Lite Nifelheim-innan-Johan&Batte-känsla. Mycket nöjd att äntligen ha sett dem.
Simon är en massivt bra scenperson och lirade stjärten av alla uppträdande denna afton både med utstrålning, scennärvaro och spel.



Devian
Var väl ok. Den rena sursången på slutet fick oss att lämna stället. Mycket trevliga dock.







Klubb HellBar presenterade
DJ HellBe
med supportakter
Ofermod, Saturnalia Temple & Orcivus
The Cave i Sundbyberg

Hanna och Micke som arrangerade detta har lite att kämpa med, vilker är läget: Sundbyberg känns lite avsides. Lokalerna är dock jättebra och nära t-bana och pendel, dessutom är ljudLudde är asbra att jobba med. HellBar
Att spela här är roligt och de är jättegoa.
Hade en riktigt bra kväll, tills deras husDJ fick för sig att han hade nåt att komma med. Jävla amatör. Ska jag spela där igen, får han fan hålla sig undan, och ge fan i att peta på skivspelaren och skivor när jag spelar.
Den enda jag litar på, förutom två erfarna DJs jag känner, är min älskade Herr Myrkheimr.
Det var roligt att träffa diverse goa gummor och gubbar, bl.a. skribenten bakom demonias blogg som är en riktigt bra tjej, LG, Den Långe, Den Bestämda, Målerskan, och tyskarna.

Till mina supportakter då

Orcivius 
Var såpass bra BM att åtminstone jag, Herr Myrkheimr och Den Bestämda tyckte lika. Jag köpte två skivor. De borde kanske spela mer för att få scenvana, men de är på uppgång iallafall.

Saturnalia Temple
Var groovy och asbra, helt min bag. Stoner/Doom är tydligen genren, presenterades som obskyr, okult doom, vilket stämmer.
Den skiva som fanns på plats blev inköpt.

Ofermod
Hade lite speciella önskemål angående intro, mellanlåtarna och outro, och det fick de. Tibetanska chantande munkar med strupsång och plingplong - bra skiva - den vill jag ha!
De öppnade, precis som Sunn O)), och sedermera Mayhem, med att gå in på scen i munkkåpor, läsandes från en bok. Riktigt bra start, som bådade ett ont uppträdande.
Munkarna klev av, och stannade gjorde Mika, och sen klev de övriga på. Det funkade väl, en del låtar var bättre än andra, allrahelst de i andra halvan, men jag hade förväntat mig mer av ett band jag hört demos av sen 2004.
Spektakulärt var det iallafall, och nån som förolämpade Mika högt och ljudligt utan ingripande från vakt, resulterade i en spark i trynet. Förolämpningen var på finska, och jag tror inte vakten kunde språket.
Roligast att titta på var faktiskt cat-figthen mellan Mikas dam och ett par småflickor i publiken.

1 kommentar:

  1. Det var jättekul att träffa dig också, och att äntligen höra dig vända plattor igen - bästa DJ:en!

    SvaraRadera