lördag 8 januari 2011

Soppor

Det är precis vad det ska handla om.

Soppa är mat som hamnat lite i spe i min matvärld, har inte varit någon stor soppätare eller sopplagare, men har vid några tillfällen stoppat i mig lite såna pulversoppor, även om de faktiskt sällan är goda.
På mjölkätartiden råkade jag vid något tillfälle göra en spenatsoppa, fast det var meningen att det skulle bli en stuvning, väldigt gott, men inte riktigt rätt.
Minns faktiskt bara ett tillfälle då jag avsiktligt gjorde en soppa, och den blev sjukt god, det var en morot- och apelsinsoppa med chili. Tyvärr tappade jag bort receptet, så det blev ingen repris.

Nåväl, häromdagen skulle jag koka lite pasta tänkte jag, gick ut i köket och glömde bort det helt. Öppnade skafferiet och plockade fram allt möjligt utom pasta.

Undrar vad som hände egentligen?

Resultatet blev två soppor av det godare slaget, en spenatsoppa och en morotsoppa med apelsin, ingefära och chili. Båda vegan (för de av er som räknar kalorier och sånt, tror jag de är rätt smala och kalorisnåla också).

Spenatsoppa
500 gram hackad spenat, tinad
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 msk culinesse flytande margarin
2-3 msk vetemjöl
1 cm riven färsk ingefära
2 msk grönsaksfond
1 dl go green matlagningslåtsasgrädde - havrebaserad
1 dl havremjölk
6-7 dl vatten
färskriven muskotnöt
salt
peppar
evt ägg

Hacka lök och vitlök, fräs hacket tillsammans med spenat, salt och peppar i culinesse.
Rör ned mjöl, fräs lite till och häll i lite vatten och rör, häll sen i matlagningslåtsasgrädden, fond, riven ingefära, havremjölk och vatten tills det blir lagom tjockt under omrörning.
Häll i resten av kryddorna, smaka av.
Låt koka i tio minuter.

Vill man så kan man ha lagom hårt kokta ägg till. 

Morotssoppa med apelsin, ingefära och chili
5 lagom stora morötter (½ kg)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 msk culinesse flytande margarin
2 dl apelsinjuice
2-3 riven färsk ingefära
2-3 msk grönsaksfond
chilipulver
(evt cayennepeppar)
1 knapp dl go green matlagningsgrädde
6-7 dl vatten
Limesalt
salt
peppar

Skala och hacka morötter, lök och vitlök, fräs hacket i culinesse, häll på lite vatten, grönsaksfond och apelsinjuice, rör ner ingefära, havregrädde, resten av kryddorna och smaka av.
Häll på resten av vattnet och koka tills morötterna blir mjuka.
Använd mixerstav eller mixer för att mixa soppan slät.

Serveras med fördel med grovt bröd eller knäcke.


Älskade herr Myrkheimr uppskattade spenatsoppan bättre än morotssoppan, det har nog lite med tycke och smak att göra. Kommer försöka förfina spenatsoppereceptet vartefter andan faller på.
Den måste bli perfekt, och inte bara asgod.

Det som var mest fantastiskt i denna förvirrade soppkokningsattack är att köket höll sig rent både före, efter och undertiden. Vanligtvis ser det ut som ett kaos i köket när jag farit fram.

Allt blänkte och var rent. Inte ett spår efter vare sig spenat eller morötter. Mycket underligt.



Undrar var denna huslighetsattack kom ifrån?
Kommer jag börja baka?
Kommer jag börja koka marmelad och virka gardiner?
Kommer jag sticka strumpor och brodera?


Nä, tror inte det.
Jag gillar när köket är rent.
Jag blir gubbgrinig utan mat.

Mat är gott

5 kommentarer:

  1. Sticka ett par sockor vettja! Kan ge dej en beskrivning om du vill :)

    SvaraRadera
  2. Hmm, men hälarna är så svåra jue, dessutom har jag inga stickor :)

    SvaraRadera
  3. Så nedrigt då ;) Passa dej så jag inte skickar över ett par.. Och du? Hälarna är inte alls speciellt svåra jag lovar.

    SvaraRadera
  4. Hihi, oki
    Man kanske ska passa på när sånt här händer, fortsätta göra istället för att tänka?

    SvaraRadera
  5. Det låter som en bra idé! Din chans att äntligen pröva på att sticka ett par sockor ;-)

    SvaraRadera