söndag 2 januari 2011

Nyårslöften

Just det, många avlägger nyårslöften och gör allt för att hålla dem, men nyårslöften är till för att brytas.
Brutna löften är inga löften alls, outtalade löften som hålls är äkta löften.
Således har jag inte avlagt några nyårslöften

Jag har inte för avsikt att lova nåt jag inte kan hålla.

Jag vill inte 
1. sluta röka just nu
2. börja träna
3. leva hälsosammare och miljövänligare

Angående första punkten, att sluta röka
Jag har inte riktigt kommit dit att jag fått nog. Jag gillar att röka, det är oftast gott, det ger möjligheter till micropauser, komma iväg en stund, pausa, tänka, vara ifred.
Jag vill inte bli någon som springer omkring och skriker åt alla att det luktar rök, att det är mycket bättre att inte röka bara för att verka lite förmer, som många nyslutarökarmänniskor gör.
De är fanimig som frireligiösa och värre än Jehovas och talibaner.
Dessutom är mitt luktsinne så sjukt känsligt när det gäller rök idag - jag känner oftast långt innan andra att det luktar rök - och det skulle bli asjobbigt om jag slutade.

Angående punkt två
Jag tycker gym är äckliga, springa är tråkigt och hemgympa till videoband fånigt.
Jag har iallafall köpt de där förbannade gummisnoddarna - har ett par på jobbet och en annan variant hemma, det finns en sån mjuk matta för golvövningar hemma, men det är ju så tråkigt!

Angående punkt tre
Svårt att leva hälsosammare och miljövänligare än jag gör nu, i varje fall när det gäller intag och resande - om man bortser från cigg och träningsvägran.
Jag äter vegetariskt och oftast ekologiskt, om det är möjligt, jag åker tunnelbana dagligen istället för bil och försöker ta tåg om det är möjligt. Flygresor är tyvärr nödvändiga ibland, men ibland måste det bli så. Alkohol dricker jag inte, och knark hatar jag.

Många avger löften i stil med att "jag ska under följande år göra allt för att det ska bli så bra som möjligt, förbättra de dåliga bitarna från förra året och hela tiden jobba för att allt ska bli bättre".
Det är ju sådant man ska jobba med varje dag, oavsett om det blir nyår eller inte.
Vissa yttre omständigheter KAN man itne påverka, även om vissa tycks tro det!
Hur FAN ska man kunna stoppa döden?


Jag lever varje dag med mantrat:
Ge mig sinnesro att: 
acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.


Det är lite så jag jobbar. Tror det är enklast att jobba så. Så får andra säga vad de vill.

3 kommentarer:

  1. Mitt mantra har visst en fortsättning som är rätt fet:
    "Ge mig sinnesro att
    acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.

    Låt dock aldrig min sinnesro bli så total
    att den släcker min indignation
    över det som är fel, vrångt och orätt.
    Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
    och vreden slocknar i mitt bröst.

    Låt mig aldrig misströsta
    om möjligheten att nå en förändring
    bara för att det som är fel är lag och normalt,
    att det som är vrångt och orätt har historia.

    Och låt mig aldrig tvivla på förståndet
    bara för att jag är i minoritet.
    Varje ny tanke startar alltid
    hos en ensam."

    SvaraRadera
  2. Jag går också på samma linje - inga nyårslöften. Ifall man verkligen vill förändra något ser man till att göra det oavsett datum.

    SvaraRadera