lördag 27 november 2010

Smörgåstårta, ovo veg

För en tid sedan var vi inviterade till 85-årskalas, och där skulle det serveras smörgåstårta.

Vid ett tillfälle tidigare har jag gjort smörgåstårta, och jag fick improvisera en hel del, men jag fick till det, fast jag tror jag kan ha glömt en del av ingredienserna och hur jag gjorde, men nedanstående verkar vara hur jag tror jag gjorde smörgåstårtan, som för övrigt blev mycket god:

Smörgåstårta från sidan


Jag använde 16 skivor vanligt rostbröd som jag skar kanterna av.
Detta blir fyra lager bröd

Klet:
1. Blandade lika delar vispi (go greens havrebaserade visp-"grädde"), sour supreme (låtsas creme fraiche) och äkta majonnäs som sen tokvispades.
(delas upp på ungefär fem olika skålar, beroende på antal lager i smörgåstårtan)

Röra 1:
Hackade en morot, lite vitkål, lite broccoli
Kletade på en matsked eller så med grön olivcreme och olivtartex
Mixade alltihop med stavmixer
Smetade i lagom med Klet

Röra 2:
Hackade två ägg och rev 2 dl låtsastranbärsost (sjukt god)
Rörde ihop med lagom med Klet

Röra 3:
Hackade ihop två pyttesmå rödlökar, tre cm purjo, fyra soltorkade tomater, två körsbärstomater och två små champinjoner
Hävde på nån tesked zucchini- och paprikatapenade, tomatpuré och chapinjontartex
Mixade alltihop med stavmixer
Smetade i lagom med Klet

Röra 4:
Mixade två avocado med lite citron (guacamole i sin mest basic form)

Smörgåstårta från ovan

Röra 5:
Två matskedar äppelmos och en matsked graveleijsenap

Röra 6:
Låtsasmjukost med vitlök och örter

Sen varvade jag alltihop i den ordning rörorna dyker upp ovan., Röra 4, 5 och 6 bredde jag på baksidan av brödskivorna bara för att jag kunde.

Kletade på resterna av röra två, samt klet på och runt hela tårtan.

När allt göttat ihop sig lite, dekorerades med mer grundklet, purjo, hemodlad dill och gräslök, olivhack, lite körsbärstomater, några morotsstavar, gurka, svamp och ägg.


Självklart blev det en massa av röra 1 och 3 över, men dessa kan användas som i det mesta, typ soppa och gryta, till pasta eller sallad, eller som dip.

4 kommentarer:

  1. Detta lät inte fel! Senast jag gjorde en liten smörgåstårta använde jag bara majonäs, cream cheese och lite räk -och kräftröra mellan brödskivorna. Detta lät ju lite roligare faktiskt haha ;)

    SvaraRadera
  2. Det var roligt faktiskt, dessutom är den ju i princip vegetarisk utom äggen som man kan strunta i. Hade det funnits ett snabbare sätt hade jag nog också gjort som du.
    Tror de som käkar skaldjur förmodligen gillat din variant bättre :)

    SvaraRadera
  3. http://vegokoll.se
    Den bloggen läser jag och nu kom jag på att jag skulle tipsa dig. Så där tipsat :)
    //Linda

    SvaraRadera