fredag 11 juni 2010

Jag är visst lite som en tjej!

Kunde jag stilla konstatera häromdagen, när jag gick igenom grönskan på balkongen och kände nåt slemmigt som lossnade från en rosenknopp och landade i min hand.
Det var en två cm lång och fyra mm bred, snorgrön äcklig, hårig, slemmig larv.
Jag hoppade till, skrek lite och viftade vämjelsefullt.
Som en liten flicka! Vilken chock!
Uppenbarligen är jag visst tjej ändå.

Det är visst en rosenskottstekel som drabbat den ena rosen, den borrar hål i knopparna och lägger sina larver där.
Plocka, plocka, pocka, knipsa och bränna är det man kan göra.

I höst blir det att vända på översta jordlagret och häva över ny jord.

Larv

      
 Balkongodlingen
    E's gubbe

knopp

           
En ganska fet svamp av nåt slag, Björkticka tror jag, frågan är om den

1. Går att äta
2. Går att göra en hylla av
3. Tänker sluta växa

Den är stor som ett bildäck nästan, i alla fall ett halvt.

4 kommentarer:

  1. Sådana där larver är ganska vidriga, jag brukar få minst en sådan på mig varje gång jag är ute och promenerar.
    Balkongen ser mysig ut! Och svampen ser något suspekt ut. Jag föreslår att du försöker göra en hylla av den innan någon annan får samma briljanta idé.

    SvaraRadera
  2. Håller med, äckliga är de. Huvva!

    SvaraRadera
  3. Kom förbi och inspektera balkongen förresten!
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Det gör jag gärna någon dag! :)

    SvaraRadera