söndag 25 april 2010

Projektvelning

Vilket av projekten ska jag ge mig på?
  • Plantera om garderobsblommorna
  • Patcha jackan
  • Sortera linneskåpet
Garderobsblommorna
De växer så det knakar, och verkar trivas som fisken, dock har jag sett att i ett par av dem är det väldigt trångt åt fötterna på dem.
Ska jag låta dem få nageltrång eller ska jag ge dem lite plats och näring?

Jackan
Japp, jag håller på med en riktig tyskjacka, med patchar som ska sys dit och den är redan punkblekt (eftersom jag glömde starta maskinen vid blekningen).
Placeringarna är i princip klara, dock är det några få som kan få byta plats. Ärmarna skall sys in för att den ska passa bra dessutom. Ska jag dessutom sätta dit några nitar som kronan på verket? Eller ska de sparas till den svarta? Ja, jag har redan planer på en till tyskvariant, den måste dock minskas lite i storlek.

Linneskåpet
Har massor med sänglinne och handdukar i olika status av välmående, en del är mer slitet än annat, de mest slitna är de mysigaste, men de rasar ju sönder. Det är skrymmande och platskrävande, allt linne.
Det räcker ju med det som vi själva använder, några få fräscha ombyten och fräscha ombyten till gäster.
Otroligt tidskrävande sysselsättning, en del av linnet har jag minnen i då en del kommer från föräldrarna. Dessutom har jag drag av tygmissbruk - har otroligt svårt att slänga tyger - "de kan ju sys om till nåt".

Vilket ska jag ta tag i? Ska jag ta tag i nåt eller ska jag bara slöa?

7 kommentarer:

  1. Jackan låter roligast!

    Ska du göra dig av med trasiga lakan och tyger ger jag dem gärna ett nytt hem och liv, i form av målartrasor. :) Jag har nog bara ett helt lakan kvar, och det vill jag ha till att sova på.

    SvaraRadera
  2. Haha, det låter som en bra idé med trasorna.
    Kanske blir så att du kan få ett helt dito, som vi inte använder pga färg, så du har två.

    Det blev en räddningsaktion på ena garderobisen, den hade riktigt ont i rötterna, de hade växt igenom två (!) krukor och jag grät nästan när jag såg det - stackars blomma! Joppe är numera namnet på den, den andra - Jullan - får lite TLC nästa månad. Eller nån dag då jag frustrationslåterbliattdeklarera eller nåt :)

    Jackan har lite födslovåndor. Den måste mogna lite. Bara lite :)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad ni är söta! :)

    Haha, jag har inte ens tänkt på att de kan växa igenom krukorna. Mina växter brukar inte hinna leva så länge. Gillar namnen för övrigt! Vad är TLC? Transforming Living Carpet?

    Samma här på jackfronten, men åh vad jag är taggad. Har även införskaffat en billig svart jeansjacka som jag är sugen att kladda på, men efter två tvättar luktar den fortfarande för jävligt (antagligen färgen, man får vad man betalar för). Ska ge den ett par extra rundor i tvättmaskinen i morgon, annars får jag väl helt enkelt rulla omkring med den i någon lerhög en stund.

    SvaraRadera
  4. TLC är typ Tender Love and Care :)

    Prova med lite sköljmedel eller det mest intressanta tipset jag fått föt att få bort allehanda lukter - Äkta ättika elelr vad det heter, den högsta procenten. Lägges i tvättboll i tvättmaskinen bland kläderna och kör ett vanligt program.
    Iofs brukar lite Yes i förtvätten göra susen. Lite, typ en tesked eller nåt.

    Jag ser fram emot the slutresultat av våra jackalster (jackkvalster?)

    SvaraRadera
  5. Aha!

    Två tvättar igår hjälpte inte, så på min mors inrådan la jag jackan i blöt med tvättmedel under natten. Nu är den sköljd (luktade fortfarande), och ska få ligga i blöt med sköljmedel ett tag, sedan får den torka på balkongen till giftstanken förhoppningsvis är bortvädrad.

    Haha, jag läste faktiskt jackkvalster först. Det blir spännande att se slutresultaten! :)

    SvaraRadera
  6. Luktar den liksom metalliskt? Vad är det för material?

    SvaraRadera
  7. Nä, den luktar som en kombination av äcklig billig plast, råttgift, fabrik, sopgubbe och något jag inte kan sätta fingret på.
    Den bor numera på balkongen.

    SvaraRadera