lördag 17 april 2010

Kreativitet?

Äntligen!
Av mina tidigare nämnda planer, projekt och önskningar har jag kommit lite på vägen, ett par steg har jag minsann tagit.
Började med balkongprojektet.
Massor har hänt, även om det tagit sin lilla tid.

Matematik
Upptäckte att matematik är nåt man verkligen har nytta av, allrahelst när det gäller att räkna på volymer. Två hörnkrukor á 25 liter stycket skulle fyllas med jord och lecakulor och rosplantor. Att då tro att 18 liter jord skulle räcka att fylla upp dem med är lite obegripligt. Lecakulorna fyllde fem av litrarna, rosorna två var, och glada i hågen skaffade vi då en jordpåse á 18 liter. Smart. Behövde ju självklart två. Planterade en av rosorna, och for iväg till plantskolan och köpte ytterligare en 18-literspåse. trodde i min vilda fantasi att det skulle gå att hem med den. Den gubben gick inte, eftersom påsen jag bar jorden i inte höll längre än till strax utanför dörren. Jaja, jag fick ta en buss, lyckades ta fel och fick mig en sightseeing i Farsta med omnejd, men solen sken och jag hade inte brått, ingen stress alls. Väl hemma, blev ros nummer två planterad.
Kommer ha två fina Flammentanz, en slags röd klätterros, växande på balkongen. Mycket bra kommer det bli.
De växer i två gråsvarta hörnkrukor, mot ett rostigt gjutgaller -15x 15 i ruta - som jag spänt fast mot balkongräcket, mycket stiligt.

Växtval
På balkongen kommer även dill, gräslök, persilja, paprika och smultron planteras ut. Förgror just nu de fyra förstnämnda, smultron blir inköpta vid senare tillfälle för utplantering.
Basilikan och kungsmyntan (oregano tydligen), får finna sig i att växa i köksfönstret, då de inte gillar blåst.
Jag har även klippt ner ett par fikusar, för att testa om de skjuter skott och tar sig.

En del av min kreativitet får utlopp i plantor. Intressant.
Tydligen mår jag bra av att pyssla med sånt där som har med plantering och sånt att göra, Herr Myrkheimr uttryckte att jag verkade så glad och harmonisk när jag höll på som mest.
Skickar även tankar till min Pappa då jag petar i jorden och står i. Tack pappa för att du lärt mig.
Har även blivit påkommen med att sjunga och skratta på jobbet. Är det att stjäla från arbetsgivaren? Att vara glad på arbetstid?
Vi planerar också att få oss en markis, sätta upp en getingfångare och en vädringsstång.
Balkongen kommer bli vår lilla oas.

1 kommentar: