söndag 3 oktober 2010

Nån slags lite knäckigare äppelpaj

Fick finbesök sådär på söndagskvällen av Ume med Hr Kamp.
Jag ville bjussa på nåt gott och bli av med äpplen, och både äppelmängden minskade och gott blev det.

Nån slags lite knäckigare äppelpaj
Ingredienser
5-7 äpplen
150 g smält smör/1,25 dl culinesse
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
½ dl grädde,visp- eller mellan-
½ dl sirap
½ tsk bakpulver
1/4 tsk vaniljsocker
½ tsk kardemumma
½ tsk kanel
Evt mandelspån/kross att strö på
Evt sesamfrön att strö i formen
Ugn: 175 grader i 25-30 min

Skala äpplena, medan jag rörde ihop smeten, la jag äpplena i en skål, spruttade på lite citron och spolade lite vatten över för att de inte skulle bli bruna.

Blanda ihop de torra ingredienserna, häll ner sirap, grädde och culinesse/smält smör.

Kärna ur och skiva äpplena.
Smörj och ströa en ugnsfast form
Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form.

Bred smeten över äpplena, strimla över sirap och eventuellt mandelspån/kross och grädda i 175° ca 25 -25 min.
Börja i nedre delen, kör sista fem-tio i mitten för att få färg.

Servera med he sôm e gôtt te.

Jag gör alltid lite extra smet, alltså lite mer än det som står. Jag tog en halv sats extra- alltså 3 dl där det står 2.

Självklart kan man äta bara smeten eftersom den är asgod, och byta äpplena mot vilket bär man vill, alternativt bara grädda pajsmeten, fast rabarber måste vara asgott.
Om experimentet med rivna äpplen blev gott, får man veta det senare. Då blandade jag lika mycket rivet som smet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar