torsdag 19 augusti 2010

Tyskland del 1

Arlare än morgonstund klev jag upp, tokdrack kaffe, som om det var det sista kaffet jag skulle få dricka i livet.
Lyckades väcka älskade Herr Myrkheimr, som vaknade till medan jag diskade, småplockade och försökte iordningställa så gott det gick så hemmet skulle vara någorlunda hemlikt vid hemkomst.

0720 blev vi hämtade av Tysk1 med en liten ryska på passagerarsätet, efter tre minuter kom de där fram på att svenska var språket för resan och när vi rullade 0728 pratade vi svenska - alla med varsin intressant brytning.
I Gränna mötte vi Tysk2 och vi hoppade över till den bilen med lite packning.
Musikbyte blev det också - svartmetall ekade ur högtalarna i bil 2, medan det i bil 1 spisades dödsmetall för fulla muggar.

Regnade gjorde det hela vägen till Rödby, där jag höll på att missa färjan pga liten blåsa. Typiskt.

Lübeck
Väl i ärans och hjältarnas land försvann regnet och vi tog in på hotell i Lübeck, svidade om lite snabbt och tog en liten tur i staden och beundrade diverse byggnader, bland annat Holstentor, en av stadens fyra historiska portar, och en kyrka där vi klättrade upp i tornet där vi (läs jag) tog massa bilder på utsikten.
Senare åt vi typisk tysk mat i en Rådhuskällare i det gamla rådhuset med anor från 1250.

Angenäm afton.

Dag två, måndag
Efter väl tilltagen hotellfrukost for vi mot Hessen, men innan vi anlände målet, klättrade vi upp till Herkulesmonumentet och beundrade både den hissnande utsikten och byggnadsverket från 1700-talet. Mycket fascinerande.
Målet för vår resa var en liten liten by som hette Wilsbach, där vi hyrt en lägenhet där också Tysk2 kommer ifrån.

Sagda lägenhet var också basstation för utflykter vi företog oss, och var morgon serverades vi frukost hos hans underbara föräldrar innan vi drog iväg på våra strapatser.
Deras hem var som plockat från en tysk inredningstidning. Jättefint.

Söta, krokiga och charmiga korsvirkeshus (fachwerkhaus) fanns överallt här i mellersta Tyskland, lite tätare än längre norrut, man kan se liknande i Skåne och Danmark.
Under 70- och 80-talen var det många som la på puts eller klädde över dessa vackra byggnader, men nu har man mer och mer plockat fram de klassiska konturerna igen.

Måndagskväll
Tillbringades i Marburg, som började byggas upp på 1100-talet, denna stad charmade oss med en fantastiskt vacker gammal bebyggelse, ett vacker slott och Elisabethkyrkan.
Där mötte vi också Tysk1's söta flickvän, vilken hängde med oss under alla våra turer utom till Party.San. Mycket angenäm bekantskap.

Dag 3, tisdag
Vi for till en fin gammal stad som hette Wetzlar, där de tidigare beskrivna korsvirkeshusen verkligen visade framfötterna. Så sött! En trevlig kaffepaus innan vidare färd till slottet Braunfels hanns med.
Det visade sig att det faktiskt skulle finnas en engelskspråkig guidad tur en timme efter vi kom dit, så självklart tog vi en ny kaffepaus (öl självklart för övriga) innan vidare eskapader.

Den guidade turen var den roligaste och mest givande dylik jag gått på. Inget onödigt tjafs, vi behövde inte studera alla tavlor som användes istället för tapet, utan guiden, Red, var en jätterolig åttioåring med huvudet på skaft och sinnessjuka mängder humor.
Vi såg bara 14 av slottets 184 rum, men jag antar att grevefamiljen som bodde där ville ha lite privatliv. Mycket vackert. Fantastisk utsikt.

På kvällen blev det dags att grilla, vädret var perfekt och vi samlades hos Tysk2s föräldrar och hade en härlig kväll.

Onsdag, dag 4
Detta var också min födelsedag, så vi for in till Gießen, där jag fick lov av mannfolken att shoppa loss utan att de skulle visa några miner. Typiskt att jag var helt utan shoppingvilja just den dagen.

Trevligt var det ändå.
Min födelsedag toppades av att vi for på en medeltidsrestaurang "Old Times", där resterande festivalsällskap dök upp, samt några övriga som inte skulle dit. Ett kärt sällskap, många fina där!
Vi åt typisk medeltidsmat som skulle ätas med händerna, om möjligt, och serverades av en dam som var intill förväxling lik en väninna till oss.
Det gick till och med att få köttfri mat! Najs.

Torsdag, dag fem
Vi hämtade resten av festivalsällskapet i Lollar där Tysk1 stammar ifrån, och väntade på att de skulle bli klara så vi fick komma fram nån gång.
Vad vi inte tänkt på var att vi faktiskt redan köpt all mat och dryck som behövs, men de inte hunnit, eftersom de faktiskt farit direkt till restaurangen från flyget dagen innan.

Så kom vi iväg, vi hade haft fint väder ända från Rödby till nån halvtimme under tiden vi åt på Old Times, och färden fortsatte i fint väder tills det var halvvägs kvar.
Då började det. Regnet. Oj, vad det regnade. Inte oväntat att det skulle komma egentligen, då det runt om i Tyskland (Sachsen, gränsen till Polen, runt Elbe, Oder och Rhein varit översvämningar där folk faktiskt drunknat, det har varit katastroflarm av typ ett, evakueringar mm).
Vi förväntade oss det värsta.