lördag 4 september 2010

Kantarell

Kantarellfrossa
Veckan avslutades med kantarellfrossa. Inte så att jag hade abstinens på grund av att jag slutat med ett kantarellmissbruk - kantareller missbrukas endast av sämre restauranger som serverar förolämpningar i form av nån klet de blandat i artificiell kantarellsmak i och kallar det kantarellstuvning - utan i ordets rätta bemärkelse. Herr Myrkheimr och jag har frossat kantareller, inte hemplockade, snarare bortplockade, eftersom det är lättare att köpa dem än att leta upp dem i nån skogsglänta.

Fredagskvällen belönades med ett under av ljuva smaker, vad sägs om följande meny?
Hasselbackspotatis
Kantarellstuvning
Ugnsrostade rotsaker
Påfräst hackad gul-, schalotten-, och purjolök
Quornfilé för mig respektive fläskkotlett till Herr Myrkheimr (egenhändigt inköpt av undertecknad*)

Till detta serverades en Sendajuice för mig och nån slags öl till älskling.
Allt ackompanjerat av tända ljus och landskamp i fotboll där Sverige vann över Ungern.

Perfekt fredagkväll efter en intensiv arbetsvecka!

Till frukost idag intogs toast med stekta kantareller respektive kantarellstuvning.
Herr Myrkheimrs svampar var smörstekta och mina stekta i Culinesse med en aning jordnötssmör i för att få den där nötiga smaken som annars saknas om man inte kan nyttja smör (magjävel).
Mycket njutbart!


Edit:
* Att det är så märkvärdigt är mest för att jag inte gjort sånt på många år, köpt kött alltså, slutade carnivorismen redan 1986, och efter det lades tankeverksamheten på köttsidan ner. Numera finns visst miljarder olika sorters köttdelar, kotlettkarré, karrékotlett, kotlett m.b., kotlett u.b., finskurna kotletter, entrecoter, filéer, rostas, ryggbiff mm mm. Hur i hela friden ska man kunna veta vad som äår vad utan en styckmästarutbildning?

1 kommentar: