söndag 21 februari 2010

Fem år, tre veckor och en dag

Varje dag är viktig.
Ja, jag räknar fortfarande dagarna.
Dagarna sen sista droppen, sista festen, sista gången jag flydde.
Den 30e januari 2005 drack jag för sista gången, precis innan tolvslaget mot den 31a januari 2005.
Det är fem år, tre veckor och en dag sen.
Varje dag är fortfarande en kamp, vissa dagar lite mindre, andra dagar nästan inte alls, medan några dagar är riktigt jobbiga. En del kanske inte tycker dagarna är viktiga, men vi tycker det, vi som varit där och fått en ny chans. En chans att leva ett liv med medvetandet påslaget konstant, utan chans att fly, en chans att leva utan sinnesförändrande njutningsmedel. En del förstår inte kampen och suget och drömmen om flykten. Den stora flykten, där man kan gömma sig, där man kommer undan, där man slipper.
JAG VILL OCKSÅ SLIPPA IBLAND!
Fem år, tre veckor och en dag.
Mest spännande under tillnyktringsprocessen är att lära känna sig själv. Vissa sidor vill man inte veta att man har, andra blir en kär upptäckt, medan åter andra dyker upp igen, som en trygghet, som en kär gammal vän som man undrar var den varit under alla dessa år.
Strax före 13 var hon, alltså alkisen, som väntade på att få dyka upp, och strax före tretton dök hon upp.
Fem år, tre veckor och en dag.
På den tiden har mitt inre utvecklats från det barn jag var innan strax före 13. Inre slitningar, mycket ångest, massor av jobb, men jag är här idag. Min mentala ålder börjar närma sig 22 och 122. Oftast det förstnämnda, men jag är fortfarande bara fem.
Fem år, tre veckor och en dag.
Borde gå och hämta en medalj, men idag är ingen bra dag.
Grattis till fem år, tre veckor, en dag och tio timmar.
Jag klappar mig själv på axeln och drar ett täcke över huvudet och glömmer världen.
Jag vill slippa idag.

6 kommentarer:

  1. Du är otroligt stark, och bör vara riktigt stolt över dig själv. Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Heja dig, Mia! Du är en hjältinna. Varje dag! *kram*

    SvaraRadera
  3. Bra kämpat gumman!!
    *kramar* magda

    SvaraRadera
  4. Jag hade ingen aning om att du inte drack alkohol, heller inte att du slutat för att du en gång drack för mycket. Du behöver ju inte publicera den här kommentaren. Ville bara visa att jag vet nu. Och då blev ju ditt inlägg om sex år så mycket mer tydligt. Duktig du är! Det tycker jag verkligen. Stor kram

    SvaraRadera
  5. Tack Magdorna!

    J: Jag hymlar inte, jag är inte speciellt anonym i min nykterhet. Tror att några kanske kan bli hjälpta av att se någon annan i "scenen" vara nykter och kämpa på. Tack.
    Kram
    (Dessutom vet jag inte hur man gör för att inte publicera kommentarer. Hmm... )

    SvaraRadera